O domenach

Czym właściwie jest domena internetowa?

Najprościej mówiąc, jest to Twój adres w internecie. Aby był łatwy do zapamiętania, powinien być prosty, dźwięczny i najlepiej, aby kojarzył się z Twoją działalnością. Dlaczego adres powinien być łatwy? Cóż, nie każdy, kto zobaczy lub usłyszy nazwę Twojej domeny będzie akurat korzystał z internetu. Adres internetowy musi łatwo zapadać w pamięć! Duży budżet wydany na przygotowanie fantastycznej strony internetowej nie znaczy nic, jeśli na tę stronę nie trafią internauci.

Można powiedzieć, że domena jest najważniejszym elementem Twojego biznesu. I nie ma znaczenia czy działasz w internecie, czy w tradycyjnym biznesie – potencjalny Klient nie zapamięta numeru telefonu ani faksu, ale utkwi mu w pamięci Twoja domena.

Im krótsza, tym lepsza!

Wybierając domenę internetową kieruj się także ilością znaków. Mniej znaków to łatwiejszy do zapamiętania adres. To także mniejsza możliwość pomyłki przy wpisywaniu. Oczywiście w konkurencyjnych branżach wszystkie najlepsze domeny są już zajęte i dlatego powinieneś zainteresować się domenami z rynku wtórnego. Możesz szukać wolnych domen u rejestratorów ale wierz mi – wszystkie sensowne będą już zajęte. Wartościowe domeny dawno są już w obiegu.

Długie życie domeny.

Etapy życia polskiej domeny:

  • Rejestracja
  • Okres ważności
  • Odnowienie lub Wygasanie
  1. Rejestracja domeny to moment, w którym klient wykupuje prawa do niej u rejestratora domen. Wymyśla nazwę domeny, określa jej rozszerzenie (np. .pl lub .com.pl) i jeśli jest wolna – rejestruje ją. Czasami rejestrację poprzedza okres rezerwacji domeny, który trwa dwa tygodnie i jest bezpłatny. Jeśli więc znalazłeś domenę, która odpowiada Twoim potrzebom i rozważasz jej rejestrację, powinieneś zarezerwować taką domenę, zanim ktoś Cię ubiegnie.
  2. Okres ważności domeny to jeden rok i tak rejestrowanych jest większość domen, jednak można też wykupić wielokrotność tego okresu (2 lata, 3 lata, itd…)
  3. Gdy okres ważności domeny dobiega końca, Twój rejestrator przypomina o tym wysyłając do Ciebie maile, SMSy lub telefonując. Zależy to od konkretnej firmy domenowej. Możesz wtedy zdecydować się na przedłużenie domeny lub z niej zrezygnować – wystarczy nie opłacić jej na kolejny okres abonamentowy. Jeśli zrezygnujesz z domeny, przejdzie ona w trzydziestodniowy okres wygasania. W tym czasie domena będzie niedostępna, nie będziesz na przykład mógł utrzymywać pod takim adresem swojej strony internetowej, ale będziesz miał szansę przedłużyć jej ważność na kolejny rok lub więcej lat. W tym czasie nikt inny nie będzie mógł kupić takiej domeny.Domena, która wygaśnie trafi do puli domen wolnych do rejestracji i tutaj nastąpi któryś z trzech scenariuszy:
  1. Domena nie przedstawia żadnej biznesowej wartości – zostaje uwolniona i każdy w przyszłości będzie mógł ją zarejestrować (lub zarezerwować).
  2. Zadziała mechanizm opcji na domenę i domena trafi w ręce posiadacza takiej opcji. Opcja to usługa płatna, która daje prawo pierwokupu domeny gdy ta wygaśnie.
  3. Domena zostanie zarejestrowana przez automat, który czeka na uwolnienie domeny i natychmiast po tym fakcie spróbuje ją zarejestrować. Taką operację nazywamy przechwyceniem domeny.

Bądź pewien, że wszystkie wartościowe domeny czekają na przechwycenie, a te najlepsze mają już założone opcje. Konkurencja na rynku jest już tak silna, że przechwytuje się już nie tylko same domeny ale nawet opcje na domeny. 🙂 To naprawdę wymagający i trudny rynek, obarczony ryzykiem i kosztami. Dlatego nie dziw się, że dobre domeny nie sprzedają się po 1 zł czy 9,99 zł jak u rejestratorów – są one rezultatem zaciekłej walki o konkretną nazwę domeny.